Kontrollera utfallet i Timeplan

Timeplan beräknar saldon på medarbetare utifrån schema, tidrapportering, frånvaro och manuella saldon. 

Timeplan beräknar saldon på medarbetare utifrån schema, tidrapportering, frånvaro och manuella saldon.

Gå igenom åtgärder i Åtgärdslistan

I åtgärdslistan hamnar alla dagar som saknar stämplingar, frånvarokod samt den tid som måste attesteras. I de flesta fall så förs all tid som kostar företaget extra pengar över till åtgärdslistan för attest. Åtgärdslistan behöver tömmas med regelbundenhet av flera skäl så som att arbetet flyter på lättare när det finns få åtgärder, när du har bra överblick över vad som hänt i verksamheten (det kan vara svårt att komma ihåg 30 dagar efter tillfället en medarbetare arbetade över om hens arbete var nödvändigt eller inte) samt att systemet kan verka trögt om alla ansvariga ska attestera och justera tider för alla sina medarbetare exakt vid samma tillfälle i månaden.

Kontrollera utfall i Rapporter

Med rapporter stämmer du av hur månaden som gått beräknats (OBS! detta gör ni varje månad för att kontrollera utfall på samtliga medarbetare för vald period). Du får  då en slutlig överblick över varje medarbetares tider. Rapporterna motsvarar det löneunderlag som kommer att importeras in i Lönesystemet via vår lönefil eller om ni hanterar lönen manuellt med löneunderlaget från Timeplan. Vi rekommenderar att alla med personalansvar tar ut en Tid- och kontorapport för att stämma av månaden innan löneperioden stängs. I och med det har du möjlighet att göra justeringar direkt i Timeplan och risken för att löneansvarig behöver göra ändringar i själva löneprogrammet minskar.

När månaden passerat och åtgärdslistan är klar, rapporterna avstämda är det dags att skapa upp en löneperiod som stängs av den som har huvudansvaret för personalen eller lönefrågorna. När perioden stängs kan inga ändringar göras i den i efterhand. Detta för att uppgifterna i Timeplan ska stämma med uppgifterna som finns i löneprogrammet. Därefter kan en fil innehållande löneunderlaget skapas upp och importeras in i löneprogrammet.

Kontrollera utfall i olika scenarion

På sidan Stämplingar och saldon som du finner under -Personal -Medarbetren -Stämplingar och saldon testar du av olika scenarion för att kontrollera så att alla beräkningarna blir det som du eftersöker. 

Utfallet på aktuell dag motsvarar det löneunderlag som kommer att importeras in i Lönesystemet via vår lönefil eller om ni hanterar lönen manuellt med löneunderlaget från Timeplan. 

 

Det är viktigt att ni som kund kontrollerar utfallet på medarbetaren och i det fallet som utfallet inte blir det som ni förväntat er/eftersöker är ni varmt välkomna att kontakta oss på Timeplan support för vidare dialog om det är möjligt att justera in ert Timeplan ytterligare för att medarbetarna slutligen ska få rätt lön.

 

 

Vanliga frågor: 

  • Kan vi ändra  i avtalen i Timeplan? 

Om ni önskar större justeringar gällande avtal och nya regler rekommenderar vi att sätta upp nya avtal för att säkerställa att historik inte påverkas. 

  • Vad innebär fri support? 

Fri support innebär -program support, avhjälpning av fel i systemet men utbildning och konfiguration ingår inte.
För att få tillgång till fri support krävs det att du som användare har genomgått en utbildning i Timeplan