Information och förklaringar för er som har CRONA/KONTEK eller FORTNOX som lönesystem

I artikeln nedan finner du information om lönekopplingen mellan Timeplan och CRONA/KONTEK eller FORTNOX som lönesystem

Fil 1, Löneunderlag

Fil 2, Personuppgifter, se nedan.

Personuppgifter kan skickas till Crona/Fortnox i två nivåer; antingen bara grundläggande personinformation eller utökad personninformation. Inställningen som styr vad som ska skickas hjälper vi på Timeplan support till att konfigurera. 

All personinformation skickas vid varje lönekörning.

Grundläggande personinformation:

  1. Anställningsnummer (anstid) Obs! Endast 4 sista siffror för Kontek
  2. Personnummer (persnr)
  3. Förnamn
  4. Efternamn
  5. C/o adress (extraadress)
  6. Adress (postadress)
  7. Postnr
  8. Ort
  9. Land
  10. Mobiltelefon
  11. Hemtelefon

Utökad personinformation

  1. Anställningsnummer (anstid) Obs! Endast 4 sista siffror för Kontek
  2. Personnummer (persnr)
  3. Förnamn
  4. Efternamn
  5. C/o adress (extraadress)
  6. Adress (postadress)
  7. Postnr
  8. Ort
  9. Land
  10. Mobiltelefon
  11. Hemtelefon
  12. Bankclearing
  13. Bankkonto
  14. Anställningsdatum (Anstdatum)
  15. Avgångsdatum (Avgdatum)
  16. E-posthem
  17. Semesterdagar
  18. Semesteravtal
  19. Personaltyp (Om HTF ingår i koll.avtalsnamnet skickas ”TJM”, Om HRF då skickas ”ARB”)
  20. Befattningskod
  21. Befattning
  22. Anställningsform (Anstform)
  23. Löneform (lonform)
  24. Månadslön (manlon)
  25. Timlön (timlon)
  26. Sysselsättningsgrad (Sysgrad)

 

En paxmlfil kan valideras för att se om den har rätt format på hemsidan https://paxml.se/

Informationen som skickas i filerna är baserad på det som har lagts in/registrerats i Timeplan.

Vanliga frågor:

  • Felmeddelande “Löneart xxx tillåter inte kalender registrering”?
    Du behöver gå till ert register över lönearter och koder i Fortnox Lön. Sök upp lönearten för korrekt personaltyp och inne på lönearten under fliken Registrering säkerställ att direktregistrering och kalenderregistrering står på Ja och sedan Spara. (se till att lönearten är tillagd för både arbetare/tjänstemän beroende på vilken grupp det handlar om)
  • Felmeddelande “Du kan inte göra registreringar utanför anställningstiden”?
    Detta felmeddelande betyder att det finns registreringar i filen som är innan anställningsdatum eller efter slutatdatum på en anställd. Som arbetsgivare behöver man se över att sina anställda har rätt anställningsdatum och slutatdatum. 

  • Har ni kostnadsställen i Fortnox?
    Om nej -det går att stänga av så att det inte förs över från Timeplan. 
    Om Ja -lägg in aktuellt id på arbetsuppgiften i Timeplan. Gå till -Administration -Arbetsuppgift och lägg in id på raden "Externt nummer"
    Kostnadsställen behöver matcha

För att få hjälp med att ställa in enkel eller utökad överföring samt om du vill du veta mer om lönekopplingen mellan Timeplan och löneprogrammet är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten så hjälper vi dig vidare. 

Fortnox har ett hjälpcenter med information om Fortnox lön och dess funktioner

https://support.fortnox.se/produkthjalp/lon/kom-igang-med-fortnox-lon