Medarbetare som arbetar på olika enheter

Om man är en del av en större kedja av tex. hotell eller butiker kan man ibland ha medarbetare som arbetar på flera av enheterna. Den här artikeln besrkvier hur man kan hantera det

För att kunna koppla en medarbetare till fler enheter i verksamheten behöver du kunna lägga till kostnadsställen och koppla dessa till vald medarbetare. Du behöver då har en administratörsprofil som låter dig redigera fliken som heter Personal i systemet.

Om en medarbetare ska arbeta på två olika enheter i en kedja krävs det också att det finns någon på ditt företag som har tillgång till alla kostnadsställen och enheter som ska kopplas till medarbetaren i Timeplan. 

Börja med att kolla vilka enheter medarbetaren ska arbeta på. Du hittar alla tillgängliga enheter om du klickar på den lilla pilen längst ner i vänstra hörnet. Vilka enheter som syns bestäms av dina administratörsrättigheter. 


Här visar vi hur du kan koppla en medarbetare till två enheter; Företaget AB och Knut-Olles, men ska en medarbetare kunna arbeta på fler enheter är principen den samma. 


För att koppla en medarbetare till två olika enheter är det första steget att ange vilka kostnadsställen medarbetaren ska få arbeta på när hen arbetar på dom olika enheterna.

  • Klicka på Personal vänstermenyn. Här ser du nu medarbetare som har den enheten du är inloggad på som primär arbetsgivare. I Timeplan har en medarbetare alltid en primär arbetsgivare och det är i den enhetens personallista som man kan se medarbetaren, klicka sig in på dennes uppgifter och anställningsavtal. 
  • Klicka på den medarbetaren som ska arbeta på en annan enhet och klicka sen på Anställningsavtal och Lägg till/Ta bort Kostnadsställen.

  • När du får upp den rutan väljer du den enheten som medarbetaren ska få arbeta på ur rullgardinsmenyn.