I Timeplan finns det två olika sätt att hantera en medarbetare som inte längre ska vara aktiv i systemet:
- Avsluta ett anställningsavtal
Detta är det vanligaste och rekommenderade sättet.
Du avslutar helt enkelt den anställdes aktiva anställningsavtal genom att ange ett slutdatum. Då finns personen kvar i systemet (för historik, löneunderlag, statistik osv.), men räknas inte längre som aktiv personal. - Ta bort / radera en medarbetare
Detta används endast i undantagsfall, till exempel:
Om du råkat skapa en dubblett av samma person.
Om personen aldrig började sin anställning och inte har någon registrerad tid, schema eller lönedata.
Klicka på fliken Personal - [den anställdes namn] - Anställningsavtal. Klicka därefter på Ta bort
En medarbetare kan bara raderas om det inte finns några kopplade poster, som schema, stämplingar, lönefiler eller avtal. Annars måste du avsluta anställningen i stället.
Klicka på länken nedan för information om hur medarbetare inaktiveras i Timeplan