Rapport "Årsarbetstid med timbank"

Rapporten "Årsarbetstid med timbank" kan användas för alla kunder som arbetar med en årsarbetstidsräknare/5

Det är alltid av vikt att ha kontroll på att en anställd är planerad och erbjuds arbete enligt dess avtalade veckoarbetstid. Detta kan vara svårt i branscher där de anställda arbetar oregelbundet och avstämningsperioden är längre än innevarande lönemånad. För sådana medarbetare kan det vara ett alternativ att arbeta med vår årsarbetstidsräknare som vi ofta kallar Avvikelsetid/Tidbank/Timbank (namn varierar från kund till kund). För att kunna beräkna utfallet vid avstämningsperiodens slut så rekommenderar vi dig att använda rapporten "Årsarbetstid med timbank" i Timeplan.

Rapporten används för avstämning av arbetad tid och schemalagd tid jämfört med veckoarbetstiden i anställningsavtalet i kombination med årsarbetstidsräknaren Timbank/5. Endast arbetspass av typen Normaltid tas med i rapporten.
Vid beräkning av avtalad tid dras helgdagar från veckoarbetstiden om så är inställt i kollektivavtalet. Förväntad avtalad tid beräknas utifrån antalet vardagar i perioden dividerat med 5 och multiplicerat med veckoarbetstiden. 
Genom att löpande kontrollera rapporten kan du se till att den anställde hamnar på +-0 timmar i slutet av perioden vilket innebär att du då varken behöver skriva av outnyttjade arbetstimmar eller behöver betala mertid och övertidsersättning.
  1. Börja med att säkerställ att den anställde är knuten till ett anställningsavtal i Timeplan som är kopplad till Timbank/årsarbetstidsräknare. Detta hittar du under Personal - [Den anställde] - Anställningsavtal. Kontrollera med den som är arbetsgivarens ansvarig för Timeplan eller ring Timeplans supportavdelning om du är osäker.
  2. Gå till Rapporter – Planering – Typ av rapport: Årsarbetstid med Timbank för att hitta denna rapport
  3. Välj sedan för vilka Arbetsuppgifter du vill se, samt datum efter din avstämningsperiod. Klicka på Visa rapport. Därefter kommer rapporten upp. 

I detta exempel har vi valt att stämma av månadsvis och rapporten tas ut den 2024-03-25 och den visar alla anställda knutna till den arbetsuppgift vi valt. Rapporten läses så här:

  • Kolumn 1: Namn på medarbetarna
  • Kolumn 2: Avtalad tid vald period det vill säga den förväntade arbetstiden under avstämningsperioden VA/5*antal vardagar i perioden.
  • Kolumn 3:  Schemalagd tid vald period – här inkluderas all schemalagd tid av typen normaltid
  • Kolumn 4: Avtalad tid vald period det vill säga den förväntade arbetstiden under avstämningsperioden VA/5*antal vardagar i perioden.
  • Kolumn 5: Schemalagd tid framåt här inkluderas all schemalagd tid av typen normaltid
  • Kolumn 6: Timbank 2024-03-24 -här visas medarbetarens aktuella saldo i Timbanken per gårdagen förutsatt att eventuella stämplingar ska vara godkända i åtgärdslistan (rapporten tas ut 2024-03-25)
  • Kolumn 7: Differens framåt -här visas planerad frånvaro eller extra arbetspass av typen normaltid som påverkar Timbanken/årsarbetstidsräknaren
  • Kolumn 8: Prognos Timbank Om den anställde ligger på plustid här har du överplanerat denne och du behöver minska den planerade tiden framåt lite för att matcha den avtalade veckoarbetstiden. Om detta inte är möjligt kan du behöva betala ut den extra tiden enligt aktuellt kollektivavtal.
    Om den anställde hamnar på minustid innebär det att du behöver planera in den anställde på fler arbetstimmar under resterande tid inom avstämningsperioden. Om detta inte går kan du göra ett löneavdrag(används oftast vid olovlig frånvaro) för den anställde eller skriva av de obrukade timmarna och detta görs via sidan Personal – [Den anställde] - Periodavstämning. När du går in på sidan så ser du dels vilket saldo som den anställde har slutdatumet och du ser också vilket konto som rapporten är kopplad till.

Vanliga frågor: 

1. Hur gör jag en avstämning på plustimmar och betalar ut? 

Svar: Det finns möjlighet att stämma av timmarna för anställda genom funktionen Periodavstämning i Timeplan och mer information om det finner ni här Periodavstämning


2. Hur gör jag en avstämning på timmarna och skriver av minustimmar? 

Svar: Det vanligaste är att göra en avskrivning på timmarna med en periodavstämning och mer information om det finner ni här Periodavstämning


3. Tar rapporten hänsyn till manuella saldon plus/minus? 

Svar: Ja, rapporten tar hänsyn till det manuella saldot som läggs på kontot som är kopplat till avvikelsekoden av typen "timbank" som är kopplad till avtalet som medarbetaren är knuten till.